News   /   اروپا

هشدار اسکاتلند درباره «برگزیتِ سخت» و عواقب منفیِ آن

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند

اسکاتلند خواستار شفاف‌سازی بیشتر لندن در مورد برگزیت شد و درباره «برگزیت سخت» هشدار داد.

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند، سه‌شنبه خواستار شفافیت بیشتر در مورد موضع لندن درباره خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا (برگزیت) شد و گفت پدیده موسوم به برگزیتِ سخت به اقتصاد صدمه می‌زند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برگزیتِ سخت می‌تواند شامل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق بر سر دسترسی ترجیحی لندن به بازار واحد اتحادیۀ اروپا و به‌طور بالقوه تیره شدن روابط لندن با اعضای این اتحادیه در صورت اعمال محدودیت‌های مهاجرتی از سوی لندن برای اروپایی‌ها باشد.

وزیر اول اسکاتلند در سخنرانی خود در «مؤسسۀ مدیران» در لندن افزود: «سعی می‌کنم اینجا موقعیت‌سنج باشم. شناخت بیشتر طرز فکر دولت بریتانیا در این زمینه مفید خواهد بود.»

استرجن افزود: «به‌عنوان اولین گام من فکر می‌کنم همه ما از برخی شفاف‌سازی‌ها تا حد زیادی بهره خواهیم برد.»

اختلاف‌نظر اکثر اسکاتلندی‌ها با اکثر انگلیسی‌ها

در همه‌پرسی 3 تیر امسال در بریتانیا که اسکاتلند را نیز شامل می‌شود، به‌طور کلی حدود 52 درصد از مردم رأی به خروج این کشور از اتحادیهٔ اروپا دادند. با وجود این، اکثر مردم اسکاتلند برخلاف نظر اکثر مردم انگلیس مایل به ماندن در این اتحادیه هستند.

انگلیسی‌ها با یک علامت ضربدر در برگه همه‌پرسی، انتخابی تاریخی و چالش برانگیز داشتند. روز همه‌پرسی درباره برگزیت در لندن، 3 تیر 1395 (عکس از رویترز)

بر اساس نتایج این همه‌پرسی، 62 درصد از مردم اسکاتلند مایلند در اتحادیه اروپا باقی بماند و 38 درصد رأی به خروج از این اتحادیه دادند، درحالی‌که 48 درصد از انگلیسی‌ها رأی به ماندن در اتحادیه اروپا دادند و 52 درصد از برگزیت حمایت کردند.

اختلاف‌نظر بر سر شیوه اجرای برگزیت 

موضوع چالشیِ دیگری که نه تنها در اسکاتلند بلکه در خود انگلیس نیز نگرانی‌هایی را به وجود آورده، نحوه اجرای برگزیت است.

جِرِمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت انگلیس گفته است پارلمان بریتانیا باید از راهبرد دولت برای خروج از اتحادیه اروپا به‌طور کامل مطلع شود و دراین‌باره اعمال‌نظر کند.

کوربین افزود اینکه نخست‌وزیر انگلیس باید تصمیم نهایی را درباره چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بگیرد، اقدامی غیردموکراتیک است.

جِرِمی کوربین، رهبر حزب کارگر در انگلیس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، به‌تازگی گفته است پارلمان بر فرایند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) ایفای نقش می‌کند اما هدایت مذاکرات با اتحادیه اروپا و تصمیم نهایی برای چگونگی اجرای این موضوع با نخست‌وزیر است.

باوجود اختلاف‌نظرها درباره نحوه اجرای برگزیت، اتحادیه اروپا خواستار خروج لندن از بلاتکلیفی و اجرای سریع‌تر برگزیت است چراکه تعلل لندن در این زمینه را به زیان این اتحادیه می‌داند.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، جمعه گفت بریتانیا باید تا قبل از انتخابات بعدی پارلمان اروپا در سال 2019 از اتحادیه اروپا خارج شود.

شولتز افزود اگر برگزیت به طول بیانجامد، خطر برگزاری انتخابات اروپا در بریتانیا در سال 2019 همزمان با خروج این کشور از این اتحادیه پیش می‌آید که «توضیح این امر برای شهروندان بریتانیا و اروپا کار بسیار دشواری خواهد بود.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku